Leesvoer

'De beste surfer is niet zij die de beste techniek heeft.
Het is zij die het meeste plezier beleeft.'

De fantastische Lien De Pau lanceert deze week haar boek Get Real. Ik heb de grote eer om deel te kunnen uitmaken van haar book launch team en Get Real dus in avant-première te mogen lezen. Gemakkelijk! Even snel een boekje lezen in ruil voor een eerlijke review op Facebook.

Niet dus.

Lien is vooral bekend van ‘Zeker Van Haar Zaak’, het netwerk dat vrouwen wil inspireren om hun dromen te realiseren. Als digitale nomade weet ze waarover ze spreekt. De voorbije jaren runt Lien haar bedrijf terwijl ze op wereldreis is. Ik herhaal even zodat je het ten volle begrijpt: ze runt haar bedrijf terwijl ze op wereldreis is.

Waarom – en vooral hoe – ze dat doet, legt Lien uit in Get Real.  Ondernemen betekent voor haar met volle teugen van het leven genieten, want ‘de beste surfer is niet zij die de beste techniek heeft. Het is zij die het meeste plezier beleeft.’ Ze schudt je tegelijk ook wakker en doet een poging om je leven volledig op z’n kop te zetten. De ondertitel is niet voor niets ‘voor wie elke dag zijn goesting wil doen’.  Tijdens en na het lezen zal je nog uren nadenken over je eigen leven en dromen. Anders heb je het boek waarschijnlijk niet goed gesnapt. Gelukkig zijn er een aantal oefeningen die je helpen bepalen wat ‘je goesting doen’ voor jou betekent. Ook het financiële aspect wordt daarbij niet vergeten. Lien heeft namelijk zelf ook de lotto niet gewonnen en ze heeft evenmin geërfd van een rijke oom.

Get Real is een aanrader voor iedereen die zijn leven stap voor stap anders wil aanpakken.  Of je nu elke dag wil werken vanop een strand aan de andere kant van de wereld, eindelijk je eigen zaak wil starten of droomt van een fietsvakantie door Europa.

Ik heb in elk geval een pak inspiratie uit het boek gehaald. En dat terwijl ik dacht dat ik al elke dag mijn goesting deed…

niet goed genoeg

Deze pagina staart al een aantal weken met holle ogen vanuit het wereldwijde web naar mij terug. Een tekst schrijven die het verdient om deze rubriek te openen, leek een pak moeilijker dan verwacht. Vaak genoeg zette ik een aantal woorden op papier. Over dood en over liefde, over haat en over spijt.Stuk voor stuk verdwenen ze in een map en bleven ze diep verborgen op mijn harde schijf. Niet goed genoeg.

Volgens de regels van de kunst zou ik deze rubriek moeten vullen met ‘tien tips om beroemd te worden op Instagram’ en ‘vijf ideeën voor je volgende Facebook update’. Als je echter even de tijd neemt om dat laatste in Google in te tikken, zal je zien dat je al 6.300.000 hits krijgt. Het lijkt me zinloos om daar nog een artikel aan toe te voegen. Commercieel gezien is dat het beste idee, begrijp me niet verkeerd. Ik kan meteen tonen wat ik in mijn mars heb. Google zal mij bovendien belonen voor de inspanning en een leger aan potentiële klanten tot bij mij brengen.  Of zoiets.

Wie echt iets wil leren over Sociale Media raad ik op dit moment echter liever ‘Like My Like’ van Hannes Coudenys aan. Hij heeft tonnen ervaring en bundelde deze in een mooi en up-to-date naslagwerk. Doe hem, jezelf en ook mij een plezier als je meer wil lezen over Sociale Media  en schaf zijn boek aan.  Commercieel gezien is het misschien ook geen strak plan om dat hier neer te schrijven. Ik ga er echter vanuit dat het leger potentiële klanten zich er zelf liever niet in verdiept en daarom dus bij mij komt aankloppen. Of misschien wel graag wil bijleren, maar de voorkeur geeft aan een gerichte uitleg specifiek voor de eigen zaak. Wees in elk geval welkom, zowel bij Hannes als bij mij.

Tips voor jonge starters dan maar? Ook die vragen krijg ik de voorbije weken namelijk heel vaak. Met het vallen van het blad, zoals dat zo poëtisch heet, krijgen een aantal mensen uit mijn omgeving het namelijk moeilijk. Het zijn de denkers, zij die zich niet willen neerleggen bij een job die ze met veel tegenzin uitoefenen en blijven zoeken naar iets wat hen beter ligt. Iedereen weet dat veel denken het leven net bemoeilijkt en het er zeker niet eenvoudiger op maakt. Een aantal van hen kijkt naar mij en ziet iemand die het helemaal voor elkaar heeft. Ze vragen mijn advies en hopen op een magische formule om zelf ook de sprong te kunnen wagen. Ik ben daar heel dankbaar voor. Dankbaar dat ik zelf de moeilijk stap heb durven zetten en – misschien zelfs nog een pak meer – dankbaar dat ik anderen kan inspireren. Mijn antwoord is echter altijd hetzelfde. ‘Ik? Ik ben daarvoor helemaal nog niet goed genoeg.’

Mijn eerste tekst op deze pagina draag ik dan ook graag aan hen op. Als ik de perfecte copywriter zou zijn, schudde ik probleemloos elke week een tekst voor deze rubriek uit mijn pen. Het denken staat mij echter ook veel te vaak in de weg. Alles moet overpeinst worden tot in het oneindige. Elke idee wordt uitgehold tot er niets van overblijft. Je bent dus niet alleen in je zoektocht. Laat het ons vanaf nu ‘de drang naar beter’ noemen en het ‘niet goed genoeg’ hier samen achterlaten.

 

(1) De liefhebber van het betere Nederlandstalige lied weet dat ik deze zin ontleen aan ‘Het Geheim’ van Kris De Bruyne.